Hjälpcenter

Justera växlarna

Så här enkelt gör du en växeljustering på en cykel med navväxlar

Bråkar växlarna på din cykel? Det kan hända både på en gammal och ny cykel. Allt beror på att vajerns spänning behöver efterjusteras och har man råkat fastna i nåt med cykeln kan vajern ha sträckts. Men det är ganska enkelt att kontrollera och justera växlarna på cykeln.

justera växlar på 3-växlad cykel

  1. Ställ växelreglaget i läge 2. Se bild.
  2. Kontrollera att den gula linjen ligger i position mellan de två markeringarna på växelföraren enligt bild.
  3. Om den gula linjen ligger fel så justeras detta genom att vrida på skruv “B”. Lossa först låsmutter “A” och skruva sedan Skruv A tills positionen på gula sträcket är rätt.
  4. Efterkontrollera genom att vrida växelreglaget till läge 1 och sedan tillbaks till läge 2 igen. Ligger gula linjen rätt efter det så är det perfekt inställt. Avsluta med att spänna låsmutter “A”.
Nexus vridreglage. Växelreglage på 3-växlad cykel.
Växelreglage på 3-växlad cykel.
Nexus 3 växel.
Växelförare på 3-växlad cykel.

justera växlar på 5, 7 eller 8-växlad cykel

  1. Ställ växelreglaget i läge 4 (eller läge 3 om du har ett 5-växlat system). ( Se bild på växelreglaget)
  2. Kontrollera att de gula markeringslinjerna på växelarmen respektive växelförartrissan ligger i linje. (se bild på navet)
  3. Om de gula markeringarna ligger fel så justeras detta med justerskruven på växelreglaget (se gul pil på bilden) tills markeringarna ligger i linje. När du vrider ser du att gula linjen ändras, så det är bara att prova sig fram åt vilket håll du skall vrida.
  4. Efterkontrollera genom att vrida växelreglaget till växel 1 och sedan tillbaks till växel 4 igen . Ligger gula linjen rätt efter det så är det perfekt inställt.
Växelreglage på 7-växlad cykel.
Växelförare på 7-växlad cykel.

Om navväxlar

Navväxlar är ett vanligt förekommande växelsystem på cyklar då det är enkelt att hantera och i stort sett underhållsfritt. Den största fördelen med en navväxlad cykel är att drivlinan är underhållsfri och håller i många år. Det finns flera olika tillverkare av navväxlar men det mest välkända är Shimano Nexus som finns som 3, 5, 7, eller 8-växlat system. Nexus växelgrupp är vanligt förekommande på komfortcyklar, vardagscyklar och elcyklar. Om du är i köptagen och undrar hur många växlar du behöver så kan man tänka som så att du får lika många komfortabla hastigheter som antalet växlar du har. Dvs ju fler desto bättre. Samtidigt är det bra att veta att det finns nyligen ett nytt 5-växlat elsystem som är speciellt framtaget för elcyklar. Det 5-växlade system är lite speciellt då den är progressiv med olika stor skillnad mellan växlarna och är byggda för komfortcykling mellan 20-25 km/h.

BRA ATT VETA!

Vid växling med navväxel så bör man “lätta på trampet”. Detta för att växelläget enkelt utan motstånd skall kunna bytas inne i navväxeln. Om man har tryck på pedalerna samtidigt som man byter växel så är det normalt att det knakar och navet kan också slitas och gå sönder. (Tänk lite som att frikoppla när man växlar med en bil.)

Har du tänkt på hur du cyklar?

När du cyklar så är det du själv som fungerar som motor. Därför kan man tänka att det är bättre för exempelvis en motor att ha flera växellägen på bilen så den kan arbeta effektivt. Så ju fler växellägen du har desto längre klarar du sannolikt av att cykla utan att bli utmattad. Många cyklister slarvar med att växla och ligger oftast och trampar på de trögaste växellägena, det är ju helt ok och man ska cykla precis så som man själv trivs bäst med. Men sanningen är att det är inte vidare smart eller effektivt att ha för tung växel på cykeln. Om man cyklar på en lättare växel och trampar snabbare så orkar man faktiskt cykla längre och fortare. Ett exempel kan vara att se hur elitcyklister trampar. De efterstävar en viss kadens vilken i de flestas ögon ser ut att gå väldigt fort. Denna kadens strävar man efter för att maximera den fysiska prestationen, den beror inte på att det inte finns tyngre växlar på deras cyklar vilket man lätt kan tro. Elitcyklisten vill ha många växlar och helst väldigt liten skillnad mellan varje växelläge för att kunna bibehålla rätt kadens i alla hastigheter både uppför, utför, i medvind och i motvind.

Varukorg