Vilka cyklar är bäst?
Vilka cyklar som är bäst beror helt och hållet på vilka behov man har och i vilken typ av miljö man kommer cykla i. Det kan bli väldigt överväldigande sett utifrån när man inser hur mycket cyklar och varianter det finns på marknaden, och det är framförallt lätt att ryckas med i marknadsföringen kring lockpriser och snabba deals. Men att välja fel cykel som kanske inte klarar de påfrestningarna som den kommer utsättas för kan istället bli dubbelt så dyrt. Då det är bättre att ställa sig själv några viktiga frågor först.
Vad ska cykeln användas till?
Är det för långpendling eller något du vill ta dig smidigt runt med i stan? Är det mycket kuperat där du ska cykla eller är det långa raksträckor? Vilken typ av underlag kommer du cykla på, är det bara asfalt eller kommer du även passera grusvägar med gropar. Du kanske rentav ska passera guppiga järnvägskorsningar och så vidare. Genom att punkta av alla dessa frågor kan du till sist tratta ner ditt behov för att lättare kunna välja rätt cykel som passar just dig.
Vilken cykel ska jag välja?
När du väl trattat ner dina behov kommer du till nästa steg, och det är att se över alla typer av cyklar som finns att välja på. Nedan har vi listat de vanligaste som efterfrågas på marknaden, men det finns såklart en uppsjö av varianter och underhybrider utöver dessa. Oftast är det specialcyklar som är framtagna för väldigt specifika användningsområden och sporter. Det finns ju till och med riktiga entusiaster som bygger sina egna cyklar av olika delar för att verkligen designa sin egen cykel exakt så som de vill ha den. Men så långt ska vi inte gå i den här artikeln.
Vad finns det för olika cyklar?
Här har vi listat vanligaste cykelkategorierna, dess användningsområden samt för-och nackdelar.
Standardcykel
En alldaglig cykel som passar i urbana miljöer. Ofta kan man hitta en standardcykel till ett bra pris. Den är robust och enkel att underhålla.
- Fördel: Kräver lite underhåll och kostar inte så mycket. Håller ofta i många år.
- Nackdel: Väger ganska mycket i förhållande till sportcyklar.
Elcykel
En elcykel passar dig som cyklar mycket och långt. Ger en naturlig skjuts i accelereringen och hjälper dig att spara din egna energi så du inte behöver komma till jobbet helt svettig och flämtandes. En alltmer vanlig syn på cykelvägarna då många väljer cykeln framför bilen.
- Fördel: Långa cykelturer blir mindre krävande och är ett fantastiskt miljöfrämjande substitut för bilen.
- Nackdel: Väger mycket (mellan 25-35 kg) och är väldigt stöldbegärligt. Här gäller det att ha säkra lås, gärna flera. Tänk på att alltid, alltid ta med sig batteriet när du lämnar cykeln.
Hybridcykel
En hybridcykel dig som vill kombinera funktionerna från en sportcykel men applicera dem på något som kan beskrivas som en lätt standardcykel med rakt styre. Passar perfekt som pendlarcykel. Ofta finns där redan skärmar och pakethållare, och gör de inte det kan man enkelt montera på det, om man nu önskar det.
- Fördel: En mångsidig cykel av det lite sportigare slaget som fyller många behov och funktioner. Passar både som stadscykel och till pendling.
- Nackdel: Har oftast utanpåliggande växlar som kräver lite mer underhåll samt handbroms.
Mountainbike
Mountainbike är en riktigt rolig och lekfull cykel för den som vill ut i skog och mark för att slira ordentligt! Här kan man välja på hardtail (endast gaffeldämpning) eller heldämpad variant. En slags jeep fast för cykel!
- Fördel: Riktigt robust för att stå emot rejäla stötar samt rejäla och breda däck med djup mönstring för extrema underlag.
- Nackdel: Inte så idealisk att pendla med då däcken och dämpningen kan kännas klumpig på asfalt. Pedaler får man ofta köpa till. Hör gärna med din cykelhandlare om det ingår på just den modellen du valt ut.
Landsvägscykel
Det här är för dig som bara vill cykla snabbt och inget annat. Det som är av betydelse är lätt vikt, smidighet och minimerad friktion. Allt “onödigt” lullull är borttaget, kvar finns bara du, cykeln och horisonten som du jagar.
- Fördel: Snabb, smidig och överraskande lätt vikt, även på de billigare instegsmodellerna.
- Nackdel: Mycket smala däck som inte tål så mycket annan påfrestning än asfalt. Väldigt skumpig på gatsten och är därför inte så idealisk i stan.
Gravelbike
En gravelbike har racercykelns lätta och sportiga utföranden samtidigt som den är försedd med robustare hjul för att klara grusvägar och hålla för lite mer slirigt underlag. Idealisk för pendlaren som vill passa på att pulsträna och i synnerhet för den som ska på cykelsemester.
- Fördel: Låg vikt och sportig geometri. Brukar vara enkelt att montera på pakethållare och skärmar (om detta inte redan ingår).
- Nackdel: Kräver lite mer teknisk cykling med utanpåliggande växlar och bockstyre. Pedaler ingår sällan i grundutförandet, oftast får man köpa till det.
Lådcykel
Här har vi den riktigt stora utmanaren för bilen, lådcykeln! Är du i tankarna att sälja din bil för att istället börja cykla på allvar samtidigt som du bekymrar dig över hur du ska transportera barnen och hunden samt orka storhandla så har du svaret här. Byt familjebilen till en familjecykel.
- Fördel: Du kan transportera hela familjen med packning och allt. Bidrar positivt både till plånboken och miljön.
- Nackdel: Behöver servas och ses över mer än en “vanlig” cykel. Det här är en mer avancerad cykel som drar tungt, så du får nästan räkna med lite fler besök i verkstaden än vad du är van vid. Även här är hela lådcykeln i allmänhet och batteriet i synnerhet mycket stöldbegärligt.
Skillnad på damcykel och herrcykel
Skillnaden på dam- och herrcykel sitter i (förutom designen) vridstyvheten. Vi i branschen föredrar att kalla det lågt respektive högt insteg då man inte kan könsbestämma vem som föredrar vad. Det finns många unga killar och herrar som föredrar en cykel med lågt insteg för det är smidigare att hoppa av och på. Framförallt i stan om man rör sig mellan flera olika platser och ska navigera sig mellan fotgängare och bilar kan det vara en fördel. Likadant finns det många tjejer och kvinnor som föredrar en ram med högt insteg eftersom den har en mer vridstyv konstruktion, d.v.s när man tar i så vrider sig inte cykeln lika lätt i sidled. Nu finns de förvisso även ram med lågt insteg som är förstärkta för att vara just mer vridstyva, speciellt på vissa elcyklar.
Hur stor cykel ska man ha?
Storleken på cykel avgörs delvis på din kroppslängd. Beroende på vilken typ av cykel du är ute efter kan även beninnerlängd vara viktigt, det gäller i synnerhet på sportcyklar som MTB, landsvägscykel och gravelbikes. Är du väldigt osäker på vilken storlek du har är du varmt välkommen att kontakta oss för att bringa klarhet i detta. I övrigt kan du finna en generell storleksguide här.
Standardcykel
För vuxna har dessa cyklar som regel alltid 28”-hjul. Det är ramen som varierar i storlek och de brukar vara följande:
47 cm - Passar cyklister mellan 150 cm - 165 cm.
51 cm - Den absolut vanligaste ramstorleken som täcker cyklister mellan 160 cm - 180 cm.
55 cm - Passar cyklister mellan 170 cm - 190 cm.
Sportcykel
Vad det gäller den här typen av cyklar kan man vara lite petigare med storleken och det är även här beninnerlängden är viktig. Man ska dock vara medveten att på sportcyklar kan man oftast byta ut styrstammen för att anpassa längden eller byta ut sadelstolpen för att göra den längre. Den finns en rad andra exempel på modifieringar man kan göra och seriösa cyklister går ofta och gör en så kallad bikefit. Så långt behöver man inte gå om man är nybörjare då det kan bli ganska kostsamt och frågan är om det ens ger någon valuta för pengarna på den nivån.
En grundregel man kan ha ifall man ligger precis mellan två olika storlekar är att provcykla båda och se vilken som passar bäst. Är man en van cyklist kan man med fördel välja den lite mindre storleken då man sitter lite mer kompakt och “aggressivt”, men för en nybörjare kan det vara skönare att cykla på den större då man sitter mer bekvämt. Det är egentligen helt efter tycke, smak och hur man föredrar att sitta som avgör.
Vart köper man billiga cyklar?
Om du är ute efter en prisvärd cykel bör du hålla koll på rea och kampanjer, t. ex. Black Friday och liknande. Nästan alla cykelhandlare håller sig till leverantörernas rekommenderade utpriser. Tyvärr har världsläget de senaste åren påverkat prisbilden starkt och inflationsnivån gör inte saken bättre.
Med dagens skatteregler kan man välja att ta ut en så kallas förmånscykel eller personalcyklar genom sin arbetsgivare eller sitt företag. Vi på Cykelgiganten erbjuder förmånscyklar med lite olika upplägg beroende på företag. Kontakta oss om du vill erbjuda förmånscyklar till dina anställda eller ta ut på ditt egna företag. Om du är anställd själv, fråga din arbetsgivare om det är något de kan tänka sig erbjuda. Många känner inte ens till denna tjänsten.
Fotbroms eller handbroms?
Visste du att det är egentligen bara i Sverige som det är vanligt med fotbroms. I övriga Europa är det i princip omöjligt att få tag i cyklar med fotbroms. “Hur kan det vara så?” är det många som frågar sig, i synnerhet utlandssvenskar som vill köpa sig en cykel i sitt nya hemland. Fotbromsen är något vi har hållit oss kvar vid av tradition och att efterfrågan krävt det. Men faktum är att handbromsen är egentligen mycket bättre ur en säkerhetsaspekt. Dels har du mycket snabbare reflex i händerna än i fötterna och dels så går det snabbare att bromsa med handen genom ett bara ett litet tryck än om du ska veva tillbaka hela benet. Dessutom är det en hårdare bromseffekt på handbroms, även i blött och kallt väder. Nackdelen med handbroms kan dock vara att det kräver lite mer underhåll och kan behöva ses över av en mekaniker då och då - men det kanske kan vara värt om man vill cykla säkert.