Vad är en herrcykel?
Det korta svaret är att herrcykel är en cykel som är anpassad för herrar. Det långa svaret är att en cykel med en hög ram (högt insteg) kallas av tradition en herrcykel, men ramens insteg har egentligen inget med cyklistens kön att göra. En hög ram har högre vridstyvhet (detta skriver vi om lite längre ner i stycket om skillnaden mellan herrcykel och damcykel). För övrigt har en herrcykel ett lite bredare styre för att passa ett bredare axelparti som herrar generellt har, samt att sadeln är smalare.
Vilken är den bästa herrcykeln?
Den bästa herrcykeln är den som passar just dig och dina ändamål! Ställ lite frågor till dig själv först så blir det lättare för dig sen när du ska sondera marknaden på herrcyklar. Inom varje cykelkategori så finns där ju alltid ett budgetsegment, mittemellan och ett premiumsegment. Kortfattat kan man säga att ju fetare grejer cykeln är utrustad med, desto dyrare blir det.
Vad ska jag tänka på när jag köper en herrcykel?
Vilken miljö och vilket underlag kommer du cykla på? Vad har du för ändamål, är det för träning, pendling, cykla i stan, köra i skog och mark? med svaren på dessa frågor får du fram vilken typ av herrcykel du vill ha. Vidare kanske du ska fråga dig om du vill ha elassistans och så vidare.
Kolla även vad cykeln är utrustad med vid leverans. Många hybridcyklar är t ex utrustade med skärmar och pakethållare i sitt originalutförande, men lika många hybrider är det inte. Vissa vill ha en lätt cykel, vissa vill kunna utrusta sin cykel med packväskor. Dubbelkolla med säljaren om det ingår pedaler ifall du ska köpa en sportig herrcykel, ofta är det något man får köpa till. Det är ju väldigt surt att få hem en fet landsvägscykel, du packar upp den med stor entusiasm, ombytt och klar för att ta en premiärtur, så har den inga pedaler!
Hur väljer jag rätt storlek på min herrcykel?
Storleken på din herrcykel avgörs delvis på din kroppslängd. Beroende på vilken typ av cykel du är ute efter kan även beninnerlängd vara viktigt, det gäller i synnerhet på sportcyklar som MTB, landsvägscykel och gravelbikes. På vanliga standardcyklar är det inte lika petigt, där handlar det mest om att ramen ska matcha din generella kroppslängd. De vanligaste storlekar på herrcykel för standard är 55 cm och 61 cm. Är du väldigt osäker på vilken storlek du har är du varmt välkommen att kontakta oss för att bringa klarhet i detta. I övrigt kan du finna en generell storleksguide här.
Vad är skillnaden mellan en herrcykel och en damcykel?
Den stora skillnaden på dam- och herrcykel sitter i vridstyvheten i ramen. Vi i branschen föredrar att kalla det lågt respektive högt insteg då man inte kan könsbestämma vem som föredrar vad. Det finns många unga killar och herrar som föredrar en cykel med lågt insteg för det är smidigare att hoppa av och på. Framförallt i stan om man rör sig mellan flera olika platser och ska navigera sig mellan fotgängare och bilar, då kan det vara en fördel. Likadant finns det många tjejer och kvinnor som föredrar en ram med högt insteg eftersom den har en mer vridstyv konstruktion, d.v.s när man tar i så vrider sig inte cykeln lika lätt i sidled. Nu finns de förvisso även ram med lågt insteg som är förstärkta för att vara just mer vridstyva. Ska man ha en barnstol så är det kanske mest praktiskt att montera den på en cykel med lågt insteg. Sitter där ett barn baktill kan det bli vingligt att luta cykeln mycket när du ska hoppa på, för att inte tala om att det är direkt olämpligt att kicka benet graciöst bakåt när du ska hoppa upp.
Förutom ramen brukar så kallade damcyklar ha ett smalare styre, då kvinnor rent generellt har smalare axlar än män. En annan anatomisk anpassning för herr och dam är sadeln, det gäller framförallt sportcyklar. Både styret och sadeln är dock delar som är lätta att byta ut för att det ska passa en själv optimalt.
Hur underhåller jag min herrcykel?
Din cykel håller längre om du tar hand om den. Därför är det viktigt att hålla den ren då smuts sliter och ärgar på delarna. Därför är det är viktigt att du håller den ren och sedan smörjer in rörliga delar vid behov. Slitagedelar behöver bytas ut med tiden så var uppmärksam på det och se till att allt fungerar som det ska. Behöver du hjälp är du välkommen till våra butiker och verkstäder.
Tänk på:
- Efterdra alla skruvar och muttrar då och då (viktigt med pedalerna).
- Lämna in din cykel för service och underhåll med jämna mellanrum. Det ökar cykelns livslängd.
- Kontrollera att hjulen är fastskruvade (ej skeva eller skadade).
- Se till att du har rätt lufttryck.
- Kolla så att pedaler och pedalarmarna är hela och fastskruvade.
- Se till att kedjan är rengjord och oljad (smörjmedel för cykelkedjor som är anpassat för årstid) och att den har rätt spänning (10-20 mm).
Vad är bra herrcykel-tillbehör?
Bra tillbehör till din herrcykel är packväskor, mindre ramväskor och korgar. Skärmar om du vill undvika mycket stänk. Flaskhållare är ett måste på en sportcykel och praktiskt för en långpendlare. Ett tillbehör som verkligen blivit stort på sistone som ett svar på alla cykelstölder är att installera GPS-tracking, i synnerhet på elcyklar men även på “vanliga” cyklar. Sen ska man ju inte glömma cykellås! Även om din herrcykel redan är utrustad med ett ramlås är det inte dumt att säkra upp ytterligare med en kätting som du kan surra fast cykeln. Det är ett billigt sätt att minska stöldrisken.
Kan jag köra herrcykel på vägen?
Du kan köra din herrcykel på vilket underlag som helst, det viktigaste är vilken typ av cykel du kör. Har du en racercykel med ultratunna däck så är den inte lämplig för grus på grund av punkteringsrisken. Det har snarare med däcken att göra och inte huruvida du sitter på en herrcykel eller ej. Så ja, du kan köra din herrcykel på vägen.
Vilka är de vanligaste felet man gör när man kör herrcykel?
Det vanligaste felet är uteslutande bristande underhåll. Många herrcyklar som lämnas in till verkstad för reparation beror på att man själv inte underhållit den på rätt sätt. Man glömmer att att smörja kedjan, justerar inte växlarna eller efterdrar lösa delar som skruvar och muttrar.