Herrcykel
En klassisk herrcykel passar dig som vill ha en praktisk cykel med en mer upprätt och bekväm sittställning. Den är vanligtvis utrustad med fotbroms och handbroms till framhjulet. Vanligtvis är den fullt utrustad så när man köper en cykel brukar man endast behöva komplettera sitt köp med ett extra lås och en hjälm. Men många vill gärna ha bra lastmöjlighet på denna modell och det är inga problem att montera korg eller lasthållare framtill. Herrcykel finns i olika modeller och det vanligaste är att överröret är rakt. Det finns även unisexmodeller där ramen är nersvängd men är tänkt att passa även längre personer och däribland långa män. Att välja storlek på en herrcykel är ganska enkelt. Herrcykel 28 avser storleken på hjulen och 28" är en standardstorlek på hjul. Istället skall du se vilken ramstorlek som passar dig bäst. Några modeller tillverkas i flera storlekar. Den vanligaste storleken på en herccykel är 55-56 cm och passar perfekt för dig som är ca 180 cm lång men fungerar ofta utmärkt till de flesta som är mellan 160-190 cm långa. Om du är kortare eller längre och vill ha en perfekt storlek ska du titta närmare på de modeller som erbjuds i olika storlekar.
Ramens klassiska utformande med högt överrör ger karaktären för en herrcykel. Det finns dock en fördel med detta och det är att ramen blir vridstyvare med denna design än cyklar med lågt insteg. Därför är detta lika mycket en smaksak snarare än vad som bestämmer vad som är en herr- eller dammodell. Storlekarna på herrcyklar år oftast lite större än damcyklar vilket gör att det är ganska vanligt att långa tjejer väljer herrmodell.
Herrcykel MED KORG
Köp en cykel som passar dina behov. Är det viktigt för dig att cykeln har bra lastmöjligheter så bör du välja en cykel med cykelkorg. I stort sett alla herrcyklar kan utrustas med korg. Eller varför inte en frampakethållare som också kan vara både praktiskt och lite coolt.
TA HAND OM DIN herrcykel
En herrcykel med fotbromsad navväxel är i stort sett underhållsfri. Med detta menas att man inte behöver finjustera den särskilt ofta eller smörja den heller. Den fungerar dag ut och dag in. Men emellanåt måste du pumpa däcken och smörja kedjan.
Detta är en cykel som håller i nästan alla väder och därför behöver du bara hålla koll på några enkla grejer. Se till att däcken är pumpade och att kedjan smörjs och inte torkar ut. Det är inte dumt att spola av eller tvätta cykeln grundligt ibland för att minska risk för onödigt slitage eller att du får ytrost på kedja eller skruvar. Det är viktigt att cykeln är trafiksäker så kontrollera regelbundet att bromsar, reflexer, belysning och ringklocka fungerar som det ska.
Det som normalt slits ut eller kanske torkar ut efter en tid och behöver bytas är bromsbelägg på frambromsen. Däcken kan med tiden torka ut och börja spricka och då är det bra att byta däck innan du får punktering. Kedjan på en cykel töjs med tiden. Ju mer man cyklar och särskilt om man gillar att trampa på tröga växlar så töjer du kedjan snabbare. När en kedja töjts för mycket börjar kedjan slita på dreven. Därför är det viktigt att byta kedjan i tid. Men å andra sidan är det inte så dyra delar som sitter på drivlinan som består av drev och kedja. Om du slitit ut både kedja och kassett så kostar nytt material bara ett par hundralappar i materialkostnad.