Köpvillkor

Detta köpvillkor gäller för alla produkter och tjänster som finns i vår e-handel

Följande köpvillkor gäller från 2024-01-23

Köpvillkoren utgör tillsammans med din beställning, som bekräftats genom en orderbekräftelse, avtalsunderlaget för köpet. Köpvillkoren och annan information på Cykelgiganten.se finns bara på svenska.

För att kunna handla på Cykelgiganten.se måste du ha fyllt 18 år.

Dessa köpvillkor gäller för konsumentköp på Cykelgiganten.se
Om du handlar som företagare gäller andra överenskomna köpvillkor eller den svenska köplagen (1990:931).

Parter

”Säljaren” är ”Cykelgiganten AB”. Vid köp på Cykelgiganten.se handlar du av Cykelgiganten AB. Vid eventuella köp av tjänster eller produkter från Cykelgiganten ABs externa partners sker betalningen till Cykelgiganten AB men det framgår i dessa fall tydligt i varukorg och på orderbekräftelse att du ingår köpavtal med den externa partnern för den specifika produkten eller tjänsten.

Företagsuppgifter och Betalning

Företagsuppgifter

Cykelgiganten AB
Org.nr. 559212-8358
Adress till huvudkontoret:
Agnesfridsvägen 126, 213 75 Malmö
Telefon till kundtjänst: 010-1025900

”Säljare” (Cykelgiganten AB) benämns nedan som ”Cykelgiganten”, ”vi”, ”oss” eller ”säljaren”. Köparen är: den person som är angiven som köpare i beställningen, och benämns nedan som ”du”, ”dig”, ”din” eller ”ditt”. ”Köparen” är den person som betalar för varan eller tjänsten. Köparen är en person som är minst 18 år och handlar som egenskap av privatperson. Vi kan i dagsläget endast ingå avtal med kunder som har en leveransadress i Sverige.

Om du handlar som företagare gäller andra överenskomna köpvillkor eller den svenska köplagen (1990:931).

Betalning

Cykelgiganten erbjuder flera säkra betalningsalternativ via Klarna betalningslösning.

När du handlar på Cykelgiganten.se är det Cykelgiganten AB som hanterar betalningen. Vid frågor om betalning kan du kontakta Cykelgigantens kundtjänst på 040-619 35 00, kundtjanst@Cykelgiganten.se

Alla priser på Cykelgiganten.se visas inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar inte faktura- eller fraktavgifter. Sådana avgifter presenteras separat.

Vid betalning framgår tydligt vilka leveransalternativ som erbjuds för ordern. Priser för frakt och leveransvillkor framgår på orderöversikten. Orderöversikten specificerar alla kostnader förknippade med varan, som exempelvis porto, frakt, emballage etc.

Vid betalning på Cykelgiganten.se kan du välja bland de betalningsmetoder vi erbjuder i köpprocessen. Alla dina uppgifter krypteras för att minimera risken för obehörig åtkomst. Vid mottagning av din beställning gör vi en reservation på ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka köpbeloppet och slutföra transaktionen. Om ingen reservation kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Du får då information om en eventuell annullering.

Om du använder betalkort som betalningsmetod debiteras du när vi bekräftar din beställning med en orderbekräftelse och leverans har påbörjats hos oss. Det gäller också vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgängliga framåt i tiden eller som har ett obekräftat leveransdatum.

Vid köp av försäkring eller liknande tjänster, lagras dina personuppgifter och uppgifter om produkten krypterat och säkert hos vår betalningsförmedlare och förmedlas till försäkringsbolaget. Ditt samtycke till att lagra dina personuppgifter inhämtas under köpprocessen av försäkring eller liknande tjänster.

Priser

Alla våra priser på cykelgiganten.se presenteras i SEK inklusive moms. Vi reserverar oss för prisfel på vår webbplats. Vid uppenbart felaktigt prissatta varor så förbehåller Cykelgiganten sig rätten att annullera ordern eller återkalla leveransen.

Prisgaranti på alla cyklar

Om du hittar samma cykel hos någon annan till ett bättre pris så prismatchar vi.

VILLKOR FÖR ATT PRISGARANTIN SKALL GÄLLA

  • Prisgarantin kan endast användas av privatpersoner.
  • Cykeln skall finnas tillgänglig i lager och skall kunna köpas hos en annan återförsäljare vid köptillfället. 
  • Cykeln skall vara identisk såsom, märke, modell, årsmodell, färg och storlek osv. Eankod eller leverantörens artikelnummer kan användas som identifierare.
  • Vi prismatchar mot alla aktörer som bedriver försäljning i Sverige mot svenska kunder och har ett svenskt momsnummer. Aktören skall också vara tillgänglig för sina kunder avseende garanti och serviceärenden.
  • Prisgarantin gäller ej på cyklar som säljs i paketpris, konkursutförsäljningar, öppningserbjudanden, outlets, 2a sortering, begagnat, visningsexemplar. Vidare gäller ej prisgarantin på personliga offerter från företag eller om erbjudandet är begränsat i mängd, tid eller plats, t ex att en cykel säljs med erbjudande i begränsad upplaga, vid en viss tidpunkt, eller på en särskild fysisk plats till ett lägre pris.
  • Prisgarantin omfattar ej beställningsvaror eller våra fraktpriser.
  • Prisgarantin kan inte kombineras med andra erbjudanden eller rabatter.
  • Prismatchning sker mot totalbelopp inklusive frakt, dvs om cykeln går att köpa billigare hos en återförsäljare online så gäller prisgarantin mot totalpriset inklusive återförsäljarens fraktpris.
  • Cykelgiganten matchar det erbjudna priset och betalar tillbaka mellanskillnaden.
  • För att nyttja prisgarantin skall du påvisa det lägre priset genom att visa oss länk, bild eller annons som tydligt dokumenterar ovan villkor. 

HUR NYTTJAR JAG PRISGARANTIN I BUTIK?

  • Visa en bild eller länk på erbjudanden för personalen i butik vid köptillfället.
  • Uppfyller underlaget alla villkor kommer priset justeras på den cykel du är intresserad av direkt av personalen.

HUR NYTTJAR JAG PRISGARANTIN ONLINE?

  • Genomför en beställning online med det pris som Cykelgiganten erbjuder.
  • Kontakta oss genom att svara på din beställningsbekräftelse som du får på mail. Bifoga bild eller länk som visar erbjudandet du funnit hos en annan aktör.
  • Uppfyller underlaget alla villkor så genomför vi en priskorrigering på din beställning och du blir återbetald mellanskillnaden på samma sätt som du har valt att betala.
  • Kontakta oss gärna i förhand om du känner dig osäker.

Avbetalning

Cykelgiganten erbjuder avbetalning och betalning mot faktura via Klarna. Villkoren för avbetalning och fakturabetalning framgår när du väljer detta som betalningsmedel i kassan.

Det går bra att lämna returer i våra anslutna butiker

Skicka varor i retur

Varan kan returneras till vårt returcenter:
Cykelgiganten Retur
Agnesfridsvägen 126
213 75 Malmö

Köparen står för frakten vid retur. Produkten skickas tillbaka till oss (med spårningsnummer), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med ifylld returblankett (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post). Blanketten kan laddas ner här. Ordern krediteras och du får tillbaka det belopp du eventuellt har betalt. Vid utestående faktura hos fakturaleverantör måste den betalas innan sista betalningsdatum även om varan har skickats i retur.

Returer kan INTE skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rek.

Om en vara skickas i ett emballage som kan anses vara ohygienisk eller farlig för Cykelgigantens personal, exempelvis förpackningar som tidigare använts för livsmedel eller kemikalier, så förbehåller vi oss rätten att skicka tillbaks sändningen till dig och debiterar dig för fraktkostnaden.
Cykelgiganten har en returhanteringstid upp till 30 dagar.

Öppet köp

Cykelgiganten lämnar 30 dagars öppet köp på obegagnad vara. Returnera produkten, kvittot och eventuellt emballage till Cykelgiganten inom 30 dagar, så får du pengarna tillbaka för köpet. Produkten måste vara komplett, obegagnad och oskadd på ett sådant sätt att varan kan säljas som ny.

Öppet köp gäller ej på cyklar

Öppet köp gäller ej på hygienartiklar och underkläder.
Tech-produkter och andra elektroniska produkter med försegling får endast återlämnas med förseglingen intakt. Öppet köp gäller ej på livsmedel såsom kosttillskott eller energibars och dylika produkter.

Ångerrätt

Den svenska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för varor och enskilda tjänster. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen meddelar säljaren att du vill använda ångerrätten, i första hand genom att använda den returblankett du har fått eller annars skriftligen via brev, e-post eller sms med ordernumret som referens.

För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i samma mängd och skick som när du mottog den. Alla produkter ska returneras till säljaren inom rimlig tid, senast inom 14 dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalar du själv.

Säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen för varan. Återbetalning ska ske senast 14 dagar från den dag då säljaren tog emot köparens meddelande förutsatt att Cykelgiganten inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka.

Undantag från ångerrätten

Köparen kan inte utnyttja sin ångerrätt för varor som snabbt minskar i värde eller inte går att återställa till sitt ursprungliga nyskick.

Ångerrätten gäller ej på livsmedel som t ex kosttillskott och energibars eller andra produkter som klassas som livsmedel med bäst före datum.

Ångerrätten gäller ej på varor eller cyklar som specialtillverkats unikt efter kundens val och inte är av värde för annan kund, det omfattar modifieringar på varor som att lägga till eller byta delar som ändrar i varans specifikation och grundutförande på ett sätt som skiljer sig från varans grundutförande. Det omfattar exempelvis cyklar där du som kund väljer att cykeln skall levereras med monterade tillbehör som gör att din cykel får en egen särprägel. Exempel är fasta monteringar av tillbehör där cykelns infästningspunkter ”begagnas” vid montering av tillbehör, samt montering av tillbehör som bryts ur förpackning och anses börjat begagnas i samband med montering.

Ångerrätten gäller ej på teknikvaror (cykeldatorer, elkomponenter, klockor, batterier, displayer etc.) på vilka förseglingen är bruten.
Ångerrätten gäller ej på hygienartiklar eller underkläder där förseglingen är bruten.

Ångerrätten gäller inte för varor som är reserverade på nätet för avhämtning och betalda i butik då detta är butiksförsäljning och inte ren internetförsäljning.

Reklamation

Ibland kan en produkt ha brister som omfattas av en reklamation. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar inte fel orsakade av normalt slitage. Om du upptäcker brister på en vara eller cykel vill vi att du i första hand kontaktar vår kundtjänst för att se om bristen kan röra sig om reklamation eller om bristen går att åtgärda genom justeringar eller utbyte av delar/komponenter. Vid kontakten hjälper vi dig att åtgärda bristen i båda fallen om det är enkelt åtgärdat, kräver felsökning eller om bristen omfattas av reklamation. Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast inom 2 månader.

Vi har samlat information om vilka garantier våra olika Cykelmärken har. Du kan läsa mer på denna länk.

Reklamationen måste riktas mot säljaren, det vill säga Cykelgiganten AB eller Partnern i de fall då varan inte har sålts av Cykelgiganten AB. Vid köp genom företag har köparen 2 års reklamationsrätt enligt köplagen. 
Produkten kan lämnas in till en av våra anslutna butiker tillsammans med returblankett. (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post).

När det gäller en reklamation som behöver skickas till oss så står vi för returfrakten. Kontakta kundtjänst om vilken produkt och order reklamationen avser så tar vi fram en fraktsedel som kan fästas på emballaget. Produkten kan då skickas tillbaka till oss, om möjligt i originalemballaget, tillsammans med returblanketten (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post).

leveransvillkor

Leveransen av produkterna sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Vi bär risken för produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna i din besittning. Våra priser för frakt framgår vid betalningen av varorna. Cyklar kan endast levereras genom Hämta i butik och Hemleverans. Vi erbjuder alltid kostnadsfri uthämtning i våra anslutna butiker.

Om du beställer hemleverans och bor i närheten av någon av våra butiker kan Cykelgiganten välja att personligen leverera dina varor istället för att använda en extern leverantör av frakt. Kostnaden är densamma som för det fraktalternativ du valt i kassan.

Vid hemleverans bör du tänka på att du själv har ansvar för att ta in produkterna i bostaden och att du måste vara på plats för att ta emot varorna. Vi kan kräva legitimation innan vi överlämnar varorna.

Fraktsätt

hämta i butik

Vid upphämtning i butik som leveransmetod får du en sms-avisering när din leverans är klar att hämtas. Leveransen skall hämtas inom 14 dagar. Efter 14 dagar har Cykelgiganten rätt att ta ut en avgift för påminnelser och för lagerhållning av varan. Observera att det kan dröja flera dagar mellan att du fått din orderbekräftelse tills att du får en avisering att varan kan hämtas.

Leverans till ditt närmaste uthämtningsställe

Gäller för försändelser av mindre storlek. Försändelsen skickas till ditt närmsta uthämtningsställe med den valda distributören. Du blir aviserad när varan kan hämtas. Din försändelse skall hämtas upp inom 14 dagar. Du kan bli debiterad för påminnelseavgifter och straffavgifter om din vara inte hämtas ut i tid. Lokala avvikelser kan förekomma.

Hemleverans med DHL

Cyklar eller varor med en skrymmande storlek skickas med hemleverans via DHL Home Delivery DAG. Tjänsten innebär hemleverans dagtid. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader. Cykelgiganten debiterar dig som kund för outlösta försendelser.

DHL HOME DELIVERY av Stora tunga leveranser

DHL Home Delivery stora gods gäller för varor som måste packas på helpall och/eller väger mer än 30 kg. Dessa skickas med DHL Home Delivery DAG. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader.

Övriga villkor för hemleverans

Våra hemleveranser utfärdas endast till platser där vi eller våra speditörer kan nå fram till leveransadressen med bilar, på farbar väg. Bor du i skärgården där båt behöver användas för vidare transport från fastlandet levererar vi godset till båten, varifrån du själv får bekosta och hantera leveransen vidare.

Avbeställning av hemkörning måste göras senast två arbetsdagar före den avtalade tiden. Om leverans inte kan genomföras på grund av att det föreligger hinder i bostaden eller om avbeställning sker för sent, förbehåller vi oss rätten att inte återbetala fraktkostnaden. Vid godkännande av köpevillkoren godkänner du även dessa leveransvillkor.

Leverans av cyklar, service och efterjusteringar på cyklar

Leverans av cyklar

Cykelgiganten monterar, justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen vrider vi styret och skruvar av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Vid leverans behöver du därför själv vrida upp styret och skruva på pedalerna. På en del cyklar monterar vi av styret eller framhjulet hjulet för att få plats i lådan. En monteringsguide medföljer alla cyklar så du enkelt och säkert kan utföra detta arbete själv. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Barncyklar i storlek 12″ monteras ej och skickas omonterade i låda. Vissa barncyklar i storlek 16″ monteras ej och skickas omonterade i låda. Det framgår i produktbeskrivningen om en cykel säljs omonterad i låda.

Service och efterjusteringar på cyklar

Du får fri service första året när du handlar cykel på Cykelgiganten. Detta kräver att du bokar service på vår webbsida och lämnar in din cykel till en av våra verkstäder. Om du köpt din cykel på distans och inte har möjlighet att utnyttja din fria service i våra verkstäder är det ditt eget ansvar att bekosta service och efterjusteringar på den cykelverkstad där det passar dig. Hör gärna av dig till vår kundtjänst så kan vi eventuellt rekommendera verkstäder nära din ort som arbetar med just det cykelmärke som du köpt.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Personuppgifter

Vid köp från Cykelgiganten kommer vi att behandla dina personuppgifter. Vi ansvarar för dina personuppgifter enligt
dataskyddsförordningen (GDPR) . Vid godkännande av köpeavtalet med Cykelgiganten samtycker du till att dina uppgifter sparas. För fullständig information om Cykelgigantens behandling av personuppgifter, vänligen se vår integritetsskyddspolicy.

Force majeure

I händelser som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid ändrade lagstiftningar, myndighetsåtgärder, strejker, blockader, sabotage, krig, terroristattacker, bränder, översvämningar, naturkatastrofer eller liknande händelser ska Cykelgigantens åtagande att fullgöra köpeavtalet skjutas på framtiden så länge omständigheterna råder. Om en försening på grund av force majeure överstiger 2 månader har såväl du som Cykelgiganten rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

om du har några frågor vänligen maila oss

Varukorg