KÖPVILLKOR

Köpvillkor

Detta köpvillkor gäller för alla produkter och tjänster som finns i vår e-handel www.cykelgiganten.se.

Följande köpvillkor gäller från 2019-06-10

Köpvillkoren utgör tillsammans med din beställning, som bekräftats genom en orderbekräftelse, avtalsunderlaget för köpet. Köpvillkoren och annan information på Cykelgiganten.se finns bara på svenska.

För att kunna handla på Cykelgiganten.se måste du ha fyllt 18 år.

Dessa köpvillkor gäller för konsumentköp på Cykelgiganten.se
Om du handlar som företagare gäller andra överenskomna köpvillkor eller den svenska köplagen (1990:931).

Parter

”Säljaren” är ”Cykel & Sport i Malmö AB”. Vid köp på Cykelgiganten.se handlar du av Cykel & Sport i Malmö AB. Vid eventuella köp av tjänster eller produkter från Cykel & Sport i Malmö ABs externa partners sker betalningen till Cykel & Sport i Malmö AB men det framgår i dessa fall tydligt i varukorg och på orderbekräftelse att du ingår köpavtal med den externa partnern för den specifika produkten eller tjänsten.

Företagsuppgifter

Cykel & Sport i Malmö AB
Org.nr. 559053-2601
Adress till huvudkontoret:
Agnesfridsvägen 126, 213 75 Malmö
Telefon till kundtjänst: 040-619 35 00

”Säljare” (Cykel & Sport i Malmö AB) benämns nedan som ”Cykelgiganten”, ”vi”, ”oss” eller ”säljaren”. Köparen är: den person som är angiven som köpare i beställningen, och benämns nedan som ”du”, ”dig”, ”din” eller ”ditt”. ”Köparen” är den person som betalar för varan eller tjänsten. Köparen är en person som är minst 18 år och handlar som egenskap av privatperson. Vi kan i dagsläget endast ingå avtal med kunder som har en leveransadress i Sverige.

Om du handlar som företagare gäller andra överenskomna köpvillkor eller den svenska köplagen (1990:931).

Beställning

När vi tar emot din beställning bekräftar vi beställningen och skickar en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Orderbekräftelsen skickas inom 2 timmar på vardagar mellan 8-15. Övriga tider skickas orderbekräftelse senast följande vardag kl. 10.00. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den, och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Vid avvikelser framgår detta tydligt i orderbekräftelsen. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser.

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om detta och eventuellt ett erbjudande om alternativ. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.

Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande.

Vi har möjlighet att göra ändringar fram till dess att varan skickas från vårt lager. Om varan har skickats från vårt lager måste du använda ångerrätten.

Bilder och beskrivningar på Cykelgiganten kan endast ses som illustrationer av produktens egenskaper och kan inte garantera produkternas exakta beskaffenhet.

Du kan läsa mer om din beställning på Cykelgiganten.se, eller kontakta vår kundtjänst via telefon: 040-619 35 00 (vardagar 9.00-13.00) eller e-post: kundtjanst@Cykelgiganten.se

Betalning

Cykelgiganten erbjuder flera säkra betalningsalternativ.

När du handlar på Cykelgiganten.se är det Cykel & Sport i Malmö AB som hanterar betalningen. Vid frågor om betalning kan du kontakta Cykelgigantens kundtjänst på 040-619 35 00, kundtjanst@Cykelgiganten.se

Alla priser på Cykelgiganten.se visas inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar inte faktura- eller fraktavgifter. Sådana avgifter presenteras separat.

Vid betalning framgår tydligt vilka leveransalternativ som erbjuds för ordern. Priser för frakt och leveransvillkor framgår på orderöversikten. Orderöversikten specificerar alla kostnader förknippade med varan, som exempelvis porto, frakt, emballage etc.

Vid betalning på Cykelgiganten.se kan du välja bland de betalningsmetoder vi erbjuder i köpprocessen. Alla dina uppgifter krypteras för att minimera risken för obehörig åtkomst. Vid mottagning av din beställning gör vi en reservation på ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka köpbeloppet och slutföra transaktionen. Om ingen reservation kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Du får då information om en eventuell annullering.

Om du använder betalkort som betalningsmetod debiteras du när vi bekräftar din beställning med en orderbekräftelse och leverans har påbörjats hos oss. Det gäller också vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgängliga framåt i tiden eller som har ett obekräftat leveransdatum.

Vid köp av försäkring eller liknande tjänster, lagras dina personuppgifter och uppgifter om produkten krypterat och säkert hos vår betalningsförmedlare och förmedlas till försäkringsbolaget. Ditt samtycke till att lagra dina personuppgifter inhämtas under köpprocessen av försäkring eller liknande tjänster.

Returer

Lämna retur i en ansluten butik
Det går bra att lämna returer i våra anslutna butiker. Alla butiker hittar du här.

Använd retursedeln du fick med orderbekräftelsen eller ladda ner den här.

Skicka varor i retur
Varan kan returneras till vårt returcenter:
Cykelgiganten Retur
Agnesfridsvägen 126
213 75 Malmö

Köparen står för frakten vid retur. Produkten skickas tillbaka till oss (med spårningsnummer), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med ifylld returblankett (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post). Blanketten kan laddas ner här. Ordern krediteras och du får tillbaka det belopp du eventuellt har betalt. Vid utestående faktura hos fakturaleverantör måste den betalas innan sista betalningsdatum även om varan har skickats i retur.

Returer kan INTE skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rek.

Om en vara skickas i ett emballage som kan anses vara ohygienisk eller farlig för Cykelgigantens personal, exempelvis förpackningar som tidigare använts för livsmedel eller kemikalier, så förbehåller vi oss rätten att skicka tillbaks sändningen till dig och debiterar dig för fraktkostnaden.
Cykelgiganten har en returhanteringstid upp till 30 dagar.

Öppet köp

Cykelgiganten lämnar 30 dagars öppet köp på obegagnad vara. Returnera produkten, kvittot och eventuellt emballage till Cykelgiganten inom 30 dagar, så får du pengarna tillbaka för köpet. Produkten måste vara komplett, obegagnad och oskadd.

Öppet köp gäller ej på cyklar som är specialbeställda med kundspecifika specifikationer såsom ändrat grundutförande av komponenter på en cykelmodell och monterade tillbehör.

Öppet köp gäller ej på hygienartiklar och underkläder.
Tech-produkter med försegling får endast återlämnas med förseglingen intakt. Öppet köp gäller ej på livsmedel såsom kosttillskott eller energibars och dylika produkter.

Ångerrätt

Den svenska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för varor och enskilda tjänster. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen meddelar säljaren att du vill använda ångerrätten, i första hand genom att använda den returblankett du har fått eller annars skriftligen via brev, e-post eller sms med ordernumret som referens.

För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i samma mängd och skick som när du mottog den. Alla produkter ska returneras till säljaren inom rimlig tid, senast inom 14 dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalar du själv.

Säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen, inklusive porto för försändelsen, expeditionsavgift, tullavgifter, postförskott etc. Återbetalning ska ske senast 14 dagar från den dag då säljaren tog emot köparens meddelande förutsatt att Cykelgiganten inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka.

Undantag från ångerrätten

Köparen kan inte utnyttja sin ångerrätt för varor som snabbt minskar i värde eller inte går att återställa till sitt ursprungliga nyskick.

Ångerrätten gäller ej på livsmedel som t ex kosttillskott och energibars eller andra produkter som klassas som livsmedel med bäst före datum.

Ångerrätten gäller ej på varor som specialtillverkats unikt efter kundens val och inte är av värde för annan kund, det omfattar modifieringar på varor som att lägga till eller byta delar som ändrar i varans specifikation och grundutförande på ett sätt som skiljer sig från varans grundutförande. Det omfattar exempelvis cyklar där du som kund väljer att cykeln skall levereras med monterade tillbehör som gör att din cykel får en egen särprägel. Exempel är fasta monteringar av tillbehör där cykelns infästningspunkter ”begagnas” vid montering av tillbehör, samt montering av tillbehör som bryts ur förpackning och anses börjat begagnas i samband med montering.

Ångerrätten gäller ej på teknikvaror (cykeldatorer, klockor, batterier, displayer etc.) på vilka förseglingen är bruten.
Ångerrätten gäller ej på hygienartiklar eller underkläder där förseglingen är bruten.

Ångerrätten gäller inte för varor som är reserverade på nätet för avhämtning och betalning i butik då detta är butiksförsäljning och inte ren internetförsäljning.

Reklamation

Ibland kan en produkt ha brister som omfattas av en reklamation. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar inte fel orsakade av normalt slitage. Om du upptäcker brister på en vara eller cykel vill vi att du i första hand kontaktar vår kundtjänst för att se om bristen kan röra sig om reklamation eller om bristen går att åtgärda genom justeringar eller utbyte av delar/komponenter. Vid kontakten hjälper vi dig att åtgärda bristen i båda fallen om det är enkelt åtgärdat, kräver felsökning eller om bristen omfattas av reklamation. Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast inom 2 månader.

Reklamationen måste riktas mot säljaren, det vill säga Cykel & Sport i Malmö AB eller Partnern i de fall då varan inte har sålts av Cykel & Sport i Malmö AB. Vid köp genom företag har köparen 2 års reklamationsrätt enligt köplagen. 
Produkten kan lämnas in till en av våra anslutna butiker tillsammans med returblankett. (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post).

Produkten kan skickas tillbaka till oss (med spårningsnummer), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med returblanketten (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post).

leveransvillkor

Leverans och frakt

Leveransen av produkterna sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Vi bär risken för produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna i din besittning. Våra priser för frakt framgår vid betalningen av varorna. Cyklar kan endast levereras genom Hämta i butik och Hemleverans. Vi erbjuder alltid kostnadsfri uthämtning i våra anslutna butiker.

Om du beställer hemleverans och bor i närheten av någon av våra butiker kan Cykelgiganten välja att personligen leverera dina varor istället för att använda en extern leverantör av frakt. Kostnaden är densamma som för det fraktalternativ du valt i kassan.

Vid hemleverans bör du tänka på att du själv har ansvar för att ta in produkterna i bostaden och att du måste vara på plats för att ta emot varorna. Vi kan kräva legitimation innan vi överlämnar varorna.

Fraktpriser

hämta i butik 0:-

Vid upphämtning i butik som leveransmetod får du en sms-avisering när din leverans är klar att hämtas. Leveransen skall hämtas inom 14 dagar. Efter 14 dagar har Cykelgiganten rätt att ta ut en avgift för påminnelser och för lagerhållning av varan.

DHL Servicepoint 79:-

DHL Servicepoint gäller för försändelser av mindre storlek. Försändelsen skickas till ditt närmsta uthämtningsställe. Du blir aviserad av DHL eller utlämningsstället när varan kan hämtas. Din försändelse skall hämtas upp inom 14 dagar. Du kan bli debiterad för påminnelseavgifter och straffavgifter om din vara inte hämtas ut i tid. Lokala avvikelser kan förekomma.

DHL HOME DELIVERY DAG 295:-

DHL Home Delivery DAG gäller för cyklar eller varor med en skrymmande storlek. DHL Home Delivery DAG innebär hemleverans dagtid. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader. Cykelgiganten debiterar dig som kund för outlösta försendelser.

DHL HOME DELIVERY kväll 795:-

DHL Home Delivery KVÄLL gäller för cyklar eller varor med en skrymmande storlek. DHL Home Delivery KVÄLL innebär hemleverans kvällstid. Normalt mellan klockan 17.00-22.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader.

Övriga villkor för hemleverans

Våra hemleveranser utfärdas endast till platser där vi kan nå fram till leveransadressen med våra bilar, på farbar väg. Bor du i skärgården där båt behöver användas för vidare transport från fastlandet levererar vi godset till båten, varifrån du själv får bekosta och hantera leveransen vidare.

Om du har beställt inbärning av produkter bör du tänka på att du själv har ansvar för att skydda golv, väggar med mera. På grund av arbetsmiljökrav är våra transportörer skyldiga att behålla godkänd skyddsutrustning, såsom skor på.

Avbeställning av hemkörning måste göras senast två arbetsdagar före den avtalade tiden. Om leverans inte kan genomföras på grund av att det föreligger hinder i bostaden eller om avbeställning sker för sent, förbehåller vi oss rätten att inte återbetala fraktkostnaden. Vid godkännande av köpevillkoren godkänner du även dessa leveransvillkor.

försenade leveranser

Om leveransen av produkterna blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om produkten (produkterna) är slutsåld(a).

Outlösta försändelser

Vid outlösta försändelser, paket som inte hämtas ut hos uthämtningsställe eller ej mottages vid hemleverans debiterar vi dig kostnaderna för frakt (tur och retur) samt hantering. För cyklar är priset 1200kr inklusive moms, skrymmande paket, t.ex. ett Thule cykelställ 420kr inklusive moms. För övriga varor debiteras 200kr inklusive moms.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Leverans av cyklar

Cykelgiganten monterar, justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen vrider vi styret och skruvar av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Vid leverans behöver du därför själv vrida upp styret och skruva på pedalerna. På en del cyklar monterar vi av styret eller framhjulet hjulet för att få plats i lådan. En monteringsguide medföljer alla cyklar så du enkelt och säkert kan utföra detta arbete själv. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Barncyklar i storlek 12″ monteras ej och skickas omonterade i låda. Vissa barncyklar i storlek 16″ monteras ej och skickas omonterade i låda. Det framgår i produktbeskrivningen om en cykel säljs omonterad i låda.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Personuppgifter

Vid köp från Cykelgiganten kommer vi att behandla dina personuppgifter. Vi ansvarar för dina personuppgifter enligt
dataskyddsförordningen (GDPR) . Vid godkännande av köpeavtalet med Cykelgiganten samtycker du till att dina uppgifter sparas. För fullständig information om Cykelgigantens behandling av personuppgifter, vänligen se vår integritetsskyddspolicy.

Force Majour

I händelser som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid ändrade lagstiftningar, myndighetsåtgärder, strejker, blockader, sabotage, krig, terroristattacker, bränder, översvämningar, naturkatastrofer eller liknande händelser ska Cykelgigantens åtagande att fullgöra köpeavtalet skjutas på framtiden så länge omständigheterna råder. Om en försening på grund av force majour överstiger 2 månader har såväl du som Cykelgiganten rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.