Damcykel
Vi har cyklar från välkända varumärken som passar de flesta. En damcykel har en mer upprätt och bekväm sittställning. Den är vanligtvis utrustad med fotbroms och handbroms till framhjulet. Vanligtvis är den fullt utrustad så när man köper en cykel brukar man endast behöva komplettera sitt köp med ett extra lås och en hjälm. Damcyklar finns i olika modeller med enkel eller dubbelrör. En ram med ett enkelrör ger dig oftast ett extra lågt insteg på cykeln. Att välja storlek på en damcykel är ganska enkelt. Damcykel 28 avser storleken på hjulen och 28" är en standardstorlek på hjul. Istället skall du se vilken ramstorlek som passar dig bäst. Några modeller tillverkas i flera storlekar. Den vanligaste storleken är ca 51 cm och passar perfekt för dig som är ca 170 cm lång men fungerar ofta utmärkt till de flesta som är mellan 150-190 cm långa. Om du är kortare eller längre och vill ha en perfekt storlek ska du titta närmare på de modeller som erbjuds i olika storlekar.
Ramens klassiska böj som ger karaktären för en damcykel är låg för att du enkelt ska kunna kliva på och av. Detta är en smaksak snarare än definitionen av traditionella damcykel vilket gör att det är lika vanligt att killar köper denna modell.
damcykel med korg
Köp en cykel som passar dina behov. Är det viktigt för dig att cykeln har bra lastmöjligheter så bör du välja en cykel med cykelkorg. De flesta damcyklar är utrustade med korg. Om det inte ingår korg i cykeln är det oftast inget problem att montera detta i efterhand.
Ta hand om din damcykel
En damcykel med fotbromsad navväxel är i stort sett underhållsfri. Med detta menas att man inte behöver finjustera den särskilt ofta eller smörja den heller. Den fungerar dag ut och dag in. Men emellanåt måste du pumpa däcken och smörja kedjan.
Vad är bra att tänka på om du köper en damcykel?
Det som slits och behövs bytas med tiden är bromsbelägg på frambromsen. Däcken kan med tiden torka ut och börja spricka och då är det bra att byta däck innan du får punktering. Kedjan på en cykel töjs med tiden. Ju mer man cyklar och särskilt om man gillar att trampa på tröga växlar så töjer du kedjan snabbare. När en kedja töjts för mycket börjar kedjan slita på drevet. Därför är det viktigt att byta kedjan i tid. Men å andra sidan är det inte så dyra delar som sitter på drivlinan på en damcykel. Om du slitit ut både kedja och kassett så kostar nytt material bara ett par hundralappar.